Vitráž je pôvodná stredoveká technika, ktorá vychádzala z technologických možností danej doby. Pretože vtedajší sklári nevedeli vyrobiť veľké tabule skla, bolo nutné zasadiť malé dieliky do veľkého, ale pevného celku a to prostredníctvom oloveného profilu. Neskôr sa do týchto profilov zasadzovali aj tabuľky vzniknuté rozrezaním a rozváľaním vyfúknutého skleneného valca. S rozvojom sklárskych techník a väčším rozšírením sa záujmu o vitráže sa táto technika obohatila domaľovávaním častí vitráží nebo použitím farebných skiel.
Takmer zabudnutú remeselnú tradíciu kostolných vitráží oživil na prelome 19. a 20. storočia Louis Comfort Tiffany, syn newyorského obchodníka so šperkami a dekoratívnymi predmetmi a zakladateľ svetoznámej šperkárskej firmy Tiffany & company. Všetko začalo, keď odišiel vo svojich 17 rokoch do Európy, spoznávať nové mravy. Mimo iného objavil tiež krásu sklenených vitrážových okien najslávnejších európskych katedrál. Jedna z najznámejších vitráží na svete bola bezpochyby vitrážová rozeta v chráme Notre Dame v Paríži, ktorá bola len nedávno zničená rozsiahlym požiarom.
Tento pohľad ho ovplyvnil natoľko, že sa po návrate domov začal v dielni svojho otca zaoberať prácou so sklom. Vďaka výtvarnému vzdelaniu a cíteniu ho však veľmi rýchlo prestala uspokojovať hrubosť práce s olovenou sieťou, ktorá bola vtedy bežne využívala pri výrobe vitráží. Začal teda používať pásky medeného plechu, ktoré ohýbal podľa hrán skla. Do vzniknutého profilu potom sklo vlepoval včelím voskom a spájal cínom. Takto mohol realizovať aj veľmi náročné a jemné obrazy, čo pri použití olova nebolo možné.
Vo vlastnej sklárni začal experimentovať s brilantnosťou farieb a prifarbovaním skla. Tieto pokusy nakoniec umožnili vyrobiť až 5000 farebných odtieňov skla, s ktorým potom mohol vytvárať obrazy podobne, ako maľovať farbami.
Jeho práca veľmi skoro získala tretí rozmer a začali vznikať predmety úžitkového charakteru. Jedným z nich boli napríklad klasické tienidlá Tiffany. So zvyšujúcou sa obľubou týchto výrobkov a príchodom moderných technológií sa aj pôvodné pracovné techniky a postupy zjednodušili.
PREZENT TIFFANY 149, závesné vitrážové svietidlo
Tenký medený plech a vosk boli nahradené samolepiacou medenou fóliou. Spojovanie do celkov však zostalo takmer v nezmenenej podobe. Vďaka tomu, že každý dielik je oblepený medenou páskou a potom zletovaný, je výsledná práca veľmi variabilná. Možno tak zhotoviť tienidlá, šperky alebo drobné vitráže, ktoré už netreba spevňovať rámom.
PREZENT OSSMAN 141, závesná vitrážová lampa
V súčasnosti je možné vytvoriť tienidlá veľkých závesných lustrov, malých stolových lampičiek alebo vysokých stojacich lámp, ktoré ponúkame aj v našom internetovom obchode. Tiffany lampy nemusia nevyhnutne dotvárať iba klasický interiér. Štýlovo zapôsobia aj v modernej či dizajnovo ladenej obývačke. Taktiež sú veľmi vhodným doplnkom do útulných kaviarní, cukrární alebo reštaurácií.
PREZENT TIFFANY 81, stolná vitrážová lampa
Nakoľko úzko spolupracujeme priamo s výrobcami, môžeme Vám ponúknuť široký sortiment Tiffany lámp za bezkonkurenčne nízke ceny! V našej ponuke mozaikových a vitrážových svietidiel značky PREZENT si určite vyberiete.
<<< ďalší článok = späť na blog = predchádzajúci článok >>>